Thursday, May 19, 2011

MODAL KECIL


MODAL KECIL

Ramai orang berminat dengan bisnes ,namun mempunyai modal kecil dan mengeluh " Bgmana hendak memulakan?"

Kita lihat diri kita,bgmana bermula?Kita keluar dari perut ibu dan hanya tahu menangis,sebelum pandai menggengam tangan,berguling,mengesot,merangkak,berjalan...Begitulah juga dengan bisnes.Bisnes boleh dimulakan dengan kecil dan berusahalah bersungguh hingga membesar dan besar.

Mungkin ramai tidak tahu sejarah bilionair Boon Siew.Beliau memulakan bisnes motosikal dengan 5 buah motor sahaja .Beliau menjaja dari rumah ke rumah hingga berjaya menjadi bilionair.Tidakkah beliau mula dengan kecil?

Begitu juga dalam bisnes .Jika anda modal kecil dan mahu mulakan dengan bisnes,anda boleh mulakan bisnes dengan baik.
Walaupun memulai dengan modal RM500,ia akan bergerak dengan baik dan semakin membesar.Apa yang penting adalah kemahiran dan ilmu.Pilih bisnes yang efektif dan rajinlah.
Ramai Usahawan bermula dengan modal kecil akhirnya berjaya memiliki premis dan menjadi pemborong,begitulah permulaan bisnes.
Apa jua bisnes ,kita memerlukan kemahiran dan ilmu.Menjalankan bisnes tanpa ilmu,ia mempunyai jalan yg sukar untuk berjaya.Setiap bisnes perlu dipelajari dari usahawan yang berpengalaman dalam bidang tersebut.Adalah salah belajar membuat roti canai dari usahawan pakaian.Begitu juga adalah salah belajar bisnes motosikal dari usahawan roti canai.
Ramai orang bertanya kenapa usahawan bilionair dalam bisnes tidak pernah menulis blog atau buku mengajar orang Melayu berniaga?mungkin mereka mempunyai masa yg terhad atau tidak mahu berkongsi kejayaan dalam bisnes . Mungkin juga mereka menggunakan cara lain seperti memberi modal membuka pusat latihan .Lain orang ,lain caranya!


Selamat berniaga!

No comments:

Post a Comment