Thursday, May 19, 2011

KISAH-KISAH BENAR USAHAWAN KECIL .

KISAH-KISAH BENAR USAHAWAN KECIL .


Mereka adalah anak Melayu bergelar usahawan kecil dan hanya berpendidikan SPM.Namun minat dalam keusahawanan mereka berniaga dan memulakan dengan modal kecil.Baca kisah mereka.
1.Fadhil :Usahawan makanan/minuman bergerak.
Setelah tamat SPM ,beliau bekerja sebagai operator kilang dengan gaji RM600.Setelah 5 tahun bekerja gajinya naik mencecah RM900.Namun beliau berasa tidak puas dengan gaji yang diperolehi.
Isterinya pula hanya suri rumah menjaga anak-anak.
Akhirnya beliau berhenti kerja dan menjadi penjaja bergerak dengan motosikal roda tiga menjual pelbagai makanan dan minuman sejak pagi hingga petang.
Pagi menjual bihun,nasi lemak,kuih dan air panas siap bungkus.Petang pula menjual buahnan potong .Kawasan jualan adalah kawasan pembinaan,taman perumahan,hadapan sekolah,hadapan kilang,taman rekerasi,kawasan pantai dan di tepi jalan di mana pekerja memotong rumput atau pekerja membina jalan,serta penyapu sampah.
Bulan pertama beliau mendapat pendapatan bersih RM1000.Bulan kedua meningkat kepada RM3000.Setelah 3 tahun berniaga,akhirnya mampu membeli van dan pelanggan semakin bertambah.
Kini beliau mampu membeli tanah dan membina rumah bernilai RM100,000 dan mempunyai restoran setelah bergelar penjaja jalanan selama 10 tahun.



2.FATHIMAH :PEGAWAI BANK/Usahawan pakaian.
Belaiu Adalah pekerja sebuah bank kerajaan.Pada waktu petang selepas balik bekerja beliau menjaja pakaian baru hinggalah malam.Pada hari cuti berniaga dari pagi hinggalah malam.
Gaji RM1500 ditambah dengan pendapatan menjaja pakaian menjadi RM3000.Setelah pelanggan bertambah,beliau tidak perlu lagi membawa pakaian ke rumah pelanggan dan mereka dating ke rumah Fathimah.
Memulakan modal RM500 kini stok produk menjadi RM50,000 setelah berniaga selama 10 tahun.
Kini hanya menggunakan Facebook untuk menerima tempahan atau pertanyan mengenai produk.
Pegawai bank ini berkata “Jika diharapkan gaji sebagai pekerja bank,saya tidak akan mampu membeli 3 buah kereta dan dua buah rumah.Berniaga menambahkan pendapatan saya”,
Mereka berdua adalah anak didik saya.Saya mengajar mereka bagaimana mendapatkan wang dengan berniaga.Alhamdulillah mereka berjaya.Saya tidak mahukan pujian atau habuan,cukuplah mereka mendoakan saya agar berjaya dunia dan akhirat.
Insya-Allah jika kelapangan saya akan memberi ceramah percuma kepada anak Melayu yang miskin seluruh negara agar mereka belajar berniaga dan mampu menyara kehidupan dan tidak lagi bergantung dengan bantuan kerajaan.
Melayu adalah bangsa bijak.Mereka miskin bukan kerana mereka Melayu tetapi mereka tidak mempunyai kemahiran dan pengetahuan .Saya mahu melupuskan Melayu miskin dari bumi Malaysia agar Melayu tidak lagi dipandang hina bangsa lain.

Apabila menonton Bersamamu,mata ini merembes.Kerajaan telah berusaha memajukan bangsa Melayu namun sikap Melayu sendiri tidak mahu berubah.Mereka mahu kaya cepat dan malas berusaha.
Bangsa Cina datang dengan tangan kosong ke bumi Malaya dan kini berjaya menghasilkan ribuan jutawan dalam perniagaan.Adakah mereka berjaya kerana mereka bangsa Cina?Tidak.


Melayu….berubahlah...

Jangan fikir bisnes besar jika wang ada 10 sen.......


terima kasih kerana membaca......

No comments:

Post a Comment