Thursday, May 19, 2011

MENGENALI RISIKO JENIS PERNIAGAAN

MENGENALI RISIKO JENIS PERNIAGAAN

Setiap bisnes sama ada bisnes kecil atau besar mempunyai risiko.Risiko kecil atau besar.
Setiap jenis bisnes adalah berbeza risikonya.Risiko bukanlah penyebab kepada kegagalan bisnes namun
usahawan perlu memahami setiap risiko agar berusaha mencari jalan mengatasi risiko.

Risiko bukan satu alasan untuk menjadikan kita menjauhi keusahawanan.Risiko adalah cabaran dan ujian dalam bisnes.Kehidupan ini adalah risiko.Contoh yang mudah adalah risiko berada di jalan raya adalah kemalangan.Adakah kerana kita takutkan risiko maka kita tidak akan berada di jalan raya?
Begitu juga risiko perkahwinan adalah perceraian.Adakah kerana takutkan risiko maka kita tidak mahu berkahwin dan membujang selamanya?

Begitulah perniagaan.Kita perlu akan berhadapan dengan risiko.Begitu juga pekerjaan.Ramai orang beranggapan bekerja makan gaji tiada risiko sedangkan apabila majikan jatuh bangkrap seperti kilang ditutup,maka pekerja akan kehilangan pekerjaan.Jadi apa jua kehidupan bakal berhadapan dengan risiko. Negara kita pernah mengalami kegawatan ekonomi pada tahun 1997 akibat penurunan nilai mata wang dan ribuan kilang telah ditutup.Ini membuktikan apa jua cabang kehidupan pasti mempunyai risiko.

Contoh risiko mengikut jenis perniagaan adalah:

1.Restoran-Risiko dalam perniagaan ini adalah kerugian yang diakibatkan oleh rosak dan
luputnya makanan dan minuman.Jika setiap hari lauk dan menu tidak habis,maka ianya
akan dibuang dan mendatangkan kerugian kepada peniaga.Ini adalah risiko yang sering
menimpa pengusaha restoran dan kedai makan.Peniaga perlu bijak melakukan usaha dan
tindakan agar risiko ini dapat dielakkan.



2.Penternakan-Risiko yang akan dihadapi oleh pengusaha dan peniaga adalah masalah
penyakit yang menimpa haiwan peliharaan.Jika ayam dan lembu ditimpa penyakit,maka
peniaga akan kerugian apabila haiwan tersebut mati atau disahkan tidak boleh dijual
kerana mendatangkan risiko kepada manusia.Begitu juga penternak ikan akan
menghadapi risiko kematian akibat racun atau penyakit.Bidang penternakan tidak dapat
mengelakkan risiko,justeru peniaga perlu bijak mengambil pelbagai langkah
mengelakkan pelbagai risiko dalam penternakan.



3.Pengurup wang-Risiko perniagaan ini adalah permintaan.Kebiasaannya,pengurup wang
mengharapkan kedatangan pelancong yang ramai kerana hanya pelancong yang banyak
memerlukan khidmat tukaran wang.Apabila pelancong berkurangan,maka aktiviti
perniagaan semakin kurang.Ini akan menjejaskan perniagaan.


4.Barang-barang kemas-Risiko yang akan melanda perniagaan ini adalah
permintaan.Apabila negara mengalami masalah ekonomi,permintaan kepada barang
kemas adalah kurang kerana rakyat berbelanja dengan berhemat.Pelanggan hanya akan
mencari barang kemas apabila amat diperlukan seperti pertunangan dan
perkahwinan.Permintaan terhadap barang kemas adalah kurang.Perniagaan ini juga akan
berhadapan risiko kecurian dan rompakan.Banyak kejadian rompakan dan kecurian
berlaku melibatkan kedai yang menjual barang-barang kemas.


5.Farmasi-Risiko permintaan kurang.Kebanyakan rakyat jarang mengunjungi farmasi
apabila demam dan sakit kerana beranggapan mengunjungi hospital dan klinik adalah
lebih baik.Sikap pengguna yang tidak mendapatkan makanan kesihatan seperti vitamin
juga menjejaskan perniagaan ini.Perniagaan ini juga berhadapan dengan risiko bekalan
ubatan yang mempunyai tempoh masa untuk digunakan dengan terhad.
6.Kedai pakaian-Risiko yang akan dihadapi perniagaan ini adalah pertukaran fesyen dan
rekaan.Ini akan menyebabkan stok bertimbun dan kerugian.Perniagaan ini juga akan
berhadapan dengan risiko permintaan kerana pakaian bukan keperluan utama dan
kebanyakan pengguna lebih mementingkan makanan.


7.Kedai runcit-Risiko had tempoh masa jenis barang dijual adalah terhad dan
terbatas.Apabila barang-barang telah busuk atau tamat tempoh penggunaan,peniaga
berhadapan dengan kerugian.


8.Perabot-Risiko permintaan terhad.Pengguna hanya akan membeli perabot apabila
perabot rosak dan ini akan memakan masa bertahun-tahun.


9.Barang elektrik-Risiko permintaan terhad dan perubahan teknologi.Peniaga akan
berhadapan risiko jika jualan kurang.Perubahan model dan teknologi pantas juga
menyebabkan lambakan stok.


10.Penerbitan-Risiko permintaan kurang akan melambakkan stok dan peniaga
menanggung kerugian.Penerbitan bergantung kepada pembeli yang rajin membaca.


11.Kontraktor-Risiko tender dan kerja kurang.Ini akan menjejaskan perniagaan.


12.Cermin mata-Permintaan terhad dan akan melambatkan perjalanan perniagaan.


13. Besi buruk-Risiko bekalan terhad dan terbatas.


14.Bunga-Risiko bunga mudah layu dan rosak.Begitu juga permintaan.


15.Makanan segera-Risiko kurang pelanggan akibat persaingan harga,lambakan stok
makanan.


16.Kolam memancing-Risiko kurang pelanggan kerana pemancing memilih alternatif lain
seperti lombong,sungai dan laut.


17.Klinik haiwan-Risiko kurang permintaan,makanan dan ubatan haiwan mempunyai
masa dan tempoh terhad.


18.Barang-barang kaca-Risiko permintaan terhad,barang mudah pecah.


19.Kedai buku-Risiko lambakan buku,permintaan kurang akibat tiada kesedaran
membaca.


20.Keperluan pengantin-Risiko permintaan terhad dan bermusim.


21.Sewa kenderaan-Risiko permintaan terhad,kerosakan kenderaan.


22.Barang antik-Risiko kurang permintaan dan terhad.


23.Kek-Risiko permintaan kurang dan bermusim.


24.Kraftangan-Risiko permintaan terhad,lambakan stok.


25.Produk kesihatan-Risiko permintaan terhad,stok mempunyai had masa tertentu.


26.Produk kecantikan-Risiko permintaan terhad.


27.Landskap-Risiko permintaan terhad dan bermusim.


28.Penternakan ikan -Risiko penyakit dan kematian.Banyak juga berlaku kes kolam ikan diracun kerana hasad dengki .


29.Pelancongan-Risiko permintaan terhad dan bermusim.


30.Bengkel membaiki kenderaan-Risiko permintaan terhad.


31.Kaset,cd,vcd,dvd-Risiko kurang jualan lantaran masalah cetak rompak.


Demikianlah beberapa risiko yang akan dihadapi oleh peniaga yang menjalankan
perniagaan mengikut jenisnya.Peniaga patut menyedari setiap risiko perniagaan yang
akan wujud dalam setiap perniagaan.Peniaga perlu mencari jalan agar risiko dapat
diminimumkan atau dihapuskan sama sekali.


Risiko dalam perniagaan tidak sepatutnya menjadi batu penghalang atau ketakutan
kepada bangsa Melayu untuk menceburi perniagaan dan menjadi usahawan.Apabila
peniaga mengkaji setiap risiko perniagaan,peniaga perlu mencari idea dan langkah positif
agar mengelakkan risiko atau meminimumkan risiko.Itulah peniaga bijak.


Jangan jadikan risiko sebagai penutup kemahuan anda untuk berniaga.Ingatlah,tiada
satu pun perniagaan yang tidak mempunyai risiko.Setiap perniagaan akan datang bersama
risiko.Justeru anda perlu bijak mencari idea dan membuat pelbagai pelan dan strategi
supaya risiko dapat ditangani.

Oleh demikian perkara penting sebelum menjadi usahawan adalah ilmu dan kemahiran.Ramai bertanya bagaimana mencari ilmu kerana mereka belum lagi berniaga dan ilmu datang setelah berniaga.Pandangan ini adalah silap.Pepatah ada mengatakan sediakan payung sebelum hujan.Bukan sudah hujan baru terkebil-kebil mencari payung!


Pada nota sebelum ini saya telah menceritakan jenis perniagaan yang kita mahu pilih.Sebelum mahu memilih jenis perniagaan kita perlu membuat kajian dan perancangan agar bisnes yang kita pilih adalah betul.


Ramai usahawan gagal dalam bisnes kerana mereka tidak memahami setiap risiko bisnes yang mereka jalankan.Mereka juga gagal kerana gagal menangani setiap risiko yang hadir.



Kita perlu belajar dan belajar.Saya membuka blog ini untuk memberi ilmu,bukan menjual barang.Saya tidak perlukan pujian dan juga tidak mahukan kejian.Saya mahu lebih ramai Melayu berkecimpung dalam bisnes.Saya juga mahu yang telah berniaga mmepunyai ilmu dan kemahiran memajukan lagi bisnes.

Selamat membaca!

11 comments:

  1. Info yang berguna untuk saya masukkan dalam polisi IKS yang sedang saya siapkan.tq.mohon share yar

    ReplyDelete
  2. Info yang berguna untuk saya masukkan dalam polisi IKS yang sedang saya siapkan.tq.mohon share yar

    ReplyDelete
  3. Kerja kursus akaun ah ni . kantoi 😂. Kita geng

    ReplyDelete
  4. Kerja kursus akaun ah ni . kantoi 😂. Kita geng

    ReplyDelete
  5. Hari yang baik,
    Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, maka saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  7. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  8. Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete
  9. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya Maryam dari malaysia. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, kerana ada penipuan setiap hari, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu kepada anda dan mereka akan mengatakan bahawa tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah mode, kerana mereka akan kemudian minta pembayaran yuran lesen atau yuran pendaftaran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hatilah dengan syarikat pinjaman dalam talian mereka yang curang.

    Beberapa empat yang lalu saya mengalami tekanan dan kecewa dari segi kewangan, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Tuhan menggunakan rakan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Cik Christabel Missan, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebanyak USD200,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan tekanan dan kadar faedahnya hanya 2%,

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya kirimkan dihantar terus ke akaun bank saya tanpa berlengah.

    Kerana saya berjanji untuk menyampaikan berita baik, jadi orang dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman dalam bentuk apa pun, sila hubungi dia melalui e-mel sebenar: christabelloancompany@gmail.com dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda patuh.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: maryamlady12u@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan bercakap mengenai Puan Christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan Christabel, anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: amishadewi2@gmail.com dengan permatabudiwati@gmail.com dan anda juga dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan kami lianmeylad@gmail.com, dan liliyanabasuki@gmail.com apa yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan terus ke akaun mereka setiap bulan

    Ini adalah nombor whatsApp christabel Missan +15614916019

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak dari orang Indonesia dan Malaysia

    ReplyDelete