Saturday, February 4, 2012

MEMBUNUH USAHAWAN MELAYU????

Alkisah benar pengarah MARA cawangan Seremban datang lawattapak projek aku…aku pun kongsi pandangan dll dengan dia..Dia pun bagi jawapan bernas…

Aku terkedu dengan katanya “Kalau semua pelanggan Melayu belidgn org Melayu,mungkin nasib bangsa Melayu lebih baik lagi…..”

Kawan baik aku arwah Hj Osman orang kampung Durian Tunggalselalu nasihatkan aku “Saat….biar untung sedikit tapi pelanggan ramai..janganuntung banyak tapi 2,3 tahun niaga dah lingkup…”

Arwah meninggal dunia beberapa tahun lepas…..usianya 80 an…
Masa mula2 kenal dia,aku tanya “pakcik anak berapa?”

Dia jawab “tak ramai…14 orang je!”.Kami mmg rapat…dia selalulepak kedai aku,aku juga pernah tido umah dia….

Aku suka baca buku dan satu hari aku tampal TULISAN BESAUKAT PREMIS
“JIKA ANDA TIDAK BERPUASHATI DENGAN HARGA KAMI,SILABERITAHU KAMI….”
Sale bisnes aku naik..pelanggan bertambah ramai….Ramadhan je dapat 40K untung bersih…..itu baru satu kedai..belum kira kedai-kedai lain…

Aku ada dua telinga.Telinga kanan aku dengau isi hatiaku,telinga kiri aku dengau kata pelanggan…Jadi hampir 15 tahun akuberniaga,macam2 karenah pelanggan aku jumpa….
Aku mmg rapat dengan pelanggan.Aku tanya nama pelanggan dankerja..Kalau cikgu datang premis dan aku kenal,aku panggil “Cikgu Razak….apakhabar?”

Bila aku kenal nama pelanggan dan kerja,hubungan kami lebihrapat dan kami boleh berbual mengenai banyak perkara… biasalah org wanitadatang shopping bawa laki,jadi aku berbual dengan laki dia,pekerja aku layan bini dia….

Kat restoran aku ada MENU,DALAM CATATAN MENU AKU TULIS
“JIKA SEDAP BERITAHU KAWAN,JIKA TIDAK SEDAP BERITAHU KAMI”SIAPADA NOMBOR TELEFON LAGI…kdg2 pelanggan malu nak cakap,mereka boleh sms …
Aku ni walaupun CEO tp rajin lawat kawasan…aku bukan CEOlepak opis je….
Apa yang aku buat dalam bisnes ,semuanya dr idea apa yangdapat dari buku,internet,berbual dgn pelanggan dan sebagainya…

Cuma aku agak terkilan dalam board ADUAN ni setiap hari danmasa ada sahaja thread yang menghentam usahawan Melayu.siap nama kedai danalamat sekali..sampai Obama Presiden Amerika pun tahu di mana lokasi denganbantuan Google translate….
Bukan semua pekerja kenal aku,sebab mereka diuruskanpengarah….ada satu hari aku buang budak kerja sebab dia lambat datang kerja 30minit….dia x kenal aku…..aku cakap aku ni opis boy dapat arahan pengarah besar….jadidia pun ambuik gaji dari akauntan dan blah!
Gaya aku pakai seluar jean lusuh dengan tshirt Pagoda RM6,mana org percaya aku CEO….

Cadangan aku…kalau x puas hati :

1.BERITAHU USAHAWAN TERSEBUT.JANGAN BERITAHU PEKERJA..MUNGKIN PEKERJA AKAN BUANG TONG SAMPAH.TAPI USAHAWAN AKAN AMBIL BERAT ADUAN/KOMPLEN PELANGGAN.KAJIAN AKU MENUNJUKKAN MAJORITI USAHAWAN AKAN AMBIL BERAT ADUAN…

2.BUAT PILIHAN DENGAN BIJAK.

3.JANGAN MARAH JIKA KENA HARGA MAHAL.JANGAN PERGI LAGI KE SITU.

4.JANGAN BURUKKAN PENGUSAHA TERSEBUT.MUNGKIN KERNA SIKAP KITA,MEREKA BANGKRAP DAN PAPA KEDANA..KASIHANILAH MEREKA KERNA MEREKA JUGA SEPERTI KITA,ADA TANGGUNGAN DAN SEBAGAINYA.

5.GUNAKAN HAK SEBAGAI PENGGUNA.BOIKOT/BUAT ADUAN KEPADA TRIBUNAL PENGGUNA.SETAKAT INI AKU BELUM JUMPA KES ORANG BUAT ADUAN SEBAB MAKAN MAHAL.X TAW LA KALAU AKU SILAP.

6.BERSANGKA BAIK.MUNGKIN USAHAWAN TERSEBUT ANAKNYA MENGIDAP SAKIT JANTUNG DAN PERLUKAN KOS RAWATAN YANG MAHAL DAN MEREKA AMBIK UNTUNG LEBIH SIKIT UNTUK MENAMPUNG KOS PERUBATAN ANAK .
7.NIATLAH SEDEKAH.SETIAP SEN YANG KITA SUMBANGKAN UNTUK USAHAWAN ISLAM ADALAH SEDEKAH.

8.FIKIRKAN MASA DEPAN BANGSA MELAYU.DALAM BISNES,BANGSA LAIN KUASAI 80 % DAN MELAYU HANYA 20 %.

9.JIKA KITA TIDAK MENYOKONG BISNES BANGSA SENDIRI,SIAPA LAGI?

10.CARI ALTERNATIF.JIKA MAKANAN MAHAL DI KAWASAN KERJA,BAWALAH BEKAL.MULUT PUN X KECOH,HATI X PANAS,PAHALA PUN DAPAT,DOSA PUN TIADA.

11.BANYAKKAN BERSABAR.FIKIRKAN KESUSAHAN SESEORANG USAHAWAN…MACAM USAHAWAN RESTORAN,4 PAGI DAH BANGUN PI PASAR BORONG SEBAB NAK DAPATKAN HARGA LEBIH MURAH DARI PASAR BIASA.BAYAR PREMIS,BAYAR PEKERJA,SEDIAKAN MCM2 UNTUK PELANGGAN.PELANGGAN DATANG MAKAN DAN BAYAR,KEMUDIAN PERGI DENGAN SENANG…

12.JANGAN TERPENGARUH DENGAN AYAT “CUSTOMER ALWAYS RIGHT”.RAMAI PELANGGAN MENIPU DENGAN PELBACAI CARA.CONTOHNYA BELI LAPTOP DAN JATUH PECAH,TP MASIH ADA WARRANTI,DIA MINTA TUKAR BARU SDGKAN DALAM PERJANJIAN WARRANTY,JIKA JATUH,MANA BOLEH AMBIL GANTI.
PERNAH ADA PELANGGAN BELI BLOUS PREMIS LAIN DAN NAK TUKAR KEDAI AKU DAN MENDAKWA IA DIBELI KEDAI AKU.KEDAI AKU SEMUA ADA COP HARGA DAN NAMA KEDAI…DAH BERIBU PELANGGAN AKU JUMPA..MACAM2 KARENAH.

13.FAHAMILAH BAHAWA HANYA USAHAWAN YG MEMAHAMI BETAPA SUSAHNYA KEHIDUPAN SESEORANG USAHAWAN.PELANGGAN TIDAK PERNAH MERASAI PAHIT MANIS KEHIDUPAN USAHAWAN.MEREKA HANYA MAHUKAN HARGA MURAH TAPI BERKUALITI..DALAM DUNIA INI,TIADA BENDA BERKUALITI DAN MURAH!

14.APABILA MENULIS DALAM FORUM /FB HINGGA MENYEBUTKAN NAMA DAN LOKASI,IA DIKIRA MENGUMPAT DAN MENGUMPAT ADALAH DOSA BESAR.JIKA ORG DIUMPAT TIDAK MEMAAFKAN,PERGILAH HAJI 100 KALI DAN BINA MASJID 100 BUAH,AMAT SUSAH MENEMUI SYURGA….KERNA DOSA MENGUMPAT TIDAK AKAN TERHAPUS SELAGI MANUSIA DIUMPAT TIDAK MEMAAFKAN.

Ramai kawan aku jatuh dalam bisnes akibat sikap pelanggan sendiri.Ada yang sengaja mengatakan makanan tidak sedap ,dalam mee ada ulat dan sebagainya untuk memburukkan restoran kerna ia mahu menjatuhkan bisnes org tersebut kerna ada restoran saudaranya di kawasan itu.

Ada pula membuat fitnah nasi ayam ada ganja dan macam2 fitnah yang disebarkan bangsa Melayu demi menjatuhkan usahawan Melayu.

AKU LAYAN FORUM bukan sekadar borak kosong dan tuduh orang SAKAI macam seekor mamat tu,tp aku layan forum untuk dapat ILMU dan KONGSI ILMU.Banyak perkara aku tahu bila join forum.
Aku gembira bila lihat Melayu kaya dengan cara bersih dan halal,tidak sombong,merendah diri,suka kongsi ilmu dan cara hidup sederhana..aku gembira lihat usahawan Melayu berjaya namun teguh solat 5 waktu dan bayar zakat,rajin pi Mekah tambah pahala…
Aku pernah jumpa jutawan aset 50 Juta kat Putra Jaya ,pakai jean and tshirt comot bawa keta Iswara Aeroback je…. Dia kontraktor kelas A dan banyak bagi aku ilmu…

Aku kasihan banyak kompeni Melayu lingkup sebab pelanggan Melayu sendiri tidak menyokong bisnes Melayu.Walaupun ada bihun syarikat Melayu,ada juga beli bihun cap cili yang jelas tauke bukan Islam dan tidak pasti hala ke haram,malah JAKIM pun tidak beri status halal.

Bukan semua usahawan Melayu kaya macam Haji Ramly tauke Ramly Burger yang marketing sahaja makan juta2 setahun….produk dia sampai 50 negara dunia….masih ramai usaahwan Melayu yang baru merangkak dan amat kasihan mereka …

Aku kalu menulis,aku niat kerna Allah dan mengubah mentaliti bangsa Melayu.aku tidak pernah berniat memalukan bangsa Melayu dengan kritikan dan nasihat.Aku mahu Melayu hebat sebagaimana Melayu zaman kesultanan Melaka.Zaman itu siapakah pedagang dan usahawan hebat?Melayu…

Walaupun aku dituduh SAKAI oleh seorang porumer yang mungkin keturunan ulama’ hebat ,aku doakan dia mati jadi babi supaya menjadi pengajaran kepada orang lain agar jangan MEMFITNAH ORANG tanpa selidik dan berhati2 bila menulis.INGATLAH DOA ORANG DIZALIMI MAKBUL WALAUPUN MEREKA KAFIR.
Semua pelanggan dan pengguna ada hak namun salurkan dengan cara BETUL,bukan gunakan porum/FB memalukan dan menghina usahawan tersebut.Nanti aku print dan bertanya kepada usahawan yang dimaksudkan itu.

Aku ni manusia peka bukan pekak.Bila ada isu berbangkit mengenai dunia keusahawanan ,aku akan selidik dan buat kajian.Walaupun aku ni manusia kecil,aku banyak berbincang dengan MARA,PUNB untuk berkongsi idea memajukan keusahawanan dalam bangsa Melayu.aku ni dah le banyak hutang,macam2 masalah dan ujian dalam bisnes.Namun aku tekad akan terus berniaga dan menulis demi agama,bangsa dan negara.

Aku bangga melihat semua usahawan Melayu dapat bertapak di bangunan MARA KL dengan sewa murah RM500 di kota besar itu.Mereka semua berterima kasih kepada MARA kerna membantu mereka.di KL mana nak cari sewa RM500?

Aku tak tahu apa akan jadi jika PRU13 MANGKUK HAYUN menang jadi PM sebab dia dah janji akan hapuskan hak istimewa Bumiputra..maka berkuburlah MARA dan PUNB,serta Uitm dan sedara maranya…

Aku bertemu ramai pelanggan dan aku berterima kasih kepada mereka kerna setiap sen mereka berikan,itulah menjadi darah daging aku…Tanpa mereka,aku takkan dapat bertahan 15 tahun dalam dunia bisnes.

Bila mendengar kisah ramai usahawan Melayu jatuh,aku sedih sebab aku pun Melayu..ada hati dan perasaan..aku tak tahu kalau ada Melayu sini gembira lihat usahawan Melayu bangkrap dan papa kedana…

Bila aku bagi kursus kepada orang miskin negeri Melaka,aku x ambik pun sesen dari JKM walaupun aku berhak dibayar.Bukan semua aku buat kerna wang…aku tidak mahu jadi seorang lelaki kaya keluar bank bawa wang RM30 ribu dan dilanggar kereta,kemudian diajar mengucap namun ia berkata ketika nazak “mana wang aku…wang aku…..”sampailah nafas terakhir….

Aku hargai semua pendapat dan pandangan,namun jauhkanlah segala pendapat yang menjatuhkan usahawan Melayu.Lihatlah kota besar KL..jika dicabut bangunan kerajaan ,yang ada hanyalah kampung baru milik Melayu..lain-lain semua milik bangsa lain…

Renungilah kata-kata Tun Dr Mahathir ketika beliau memberikan ucapan PUNB 20 tahun,di hotel Istana KL tahun lepas yang aku sertai “Saya hairan..banyak bandar besar saya pergi tetapi seakan-akan bukan Malaysia..seakan-akan ia negara China…adakah ini Tanah Melayu?”

Fahamilah makna tersirat…………


Aku mohon maaf jika tersalah tulis…..kawan aku cakap..

“Melayu ni..kalau beli barang atau khidmat ,pergi ke kedai bangsa lain…bila ada ayah atau sedara meninggal,barulah panggil kita datang umah baca Yasin…mengapa tak panggil Ah Chong?”
Amat dalam kata-kata kawan aku anak Kelantan berhijrah ke Negeri Sembilan…………….

No comments:

Post a Comment